Je ziet het misschien niet boven de deur van een supermarkt staan, maar Superunie is overal.

Superunie maakt namelijk een groot deel uit van de Nederlandse supermarktbranche, en is de overkoepelende organisatie voor dertien Nederlandse supermarkten.

Winkels die onder de Superunie vallen zijn bijvoorbeeld Spar, Coop en Dirk. Maar hoe werkt Superunie precies?

In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten.

Wat is de Superunie?

Superunie, officieel genoemd de Coöperatieve Inkoop Vereniging Superunie B.A., is een inkoopvereniging dat is opgericht in 1956.

Een inkoopvereniging houdt in dit geval in dat meerdere supermarkten hun krachten verzamelen om zo samen producten in te slaan.

Als grotere marktmacht is er namelijk meer inspraak mogelijk.

Op deze manier kunnen de supermarkten die onder Superunie vallen beter concurreren met andere supermarkten. Superunie heeft een marktaandeel van 28%.

Superunie zelf valt weer onder een andere overkoepelende organisatie, namelijk de European Marketing Distribution.

Ook dit is een inkoopvereniging, met een Europees marktaandeel van 14%.

Winkels

Superunie heeft elf leden, die in totaal weer 13 supermarktketens hebben.

DekaMarkt en Dirk vallen samen onder holdingbedrijf DetailResult, en Plus en Spar vallen samen onder holdingbedrijf Sperwer Groep.

De dertien supermarkten van de Superunie zijn:

Flink wat dus. In totaal heeft Superunie maar liefst 1684 supermarktfilialen.

Winkelformule

Omdat Superunie zoveel supermarkten heeft, richt het zich op verschillende soorten marketingtactieken.

Een winkelformule is de manier waarop een winkel zijn producten aanbiedt aan de klant.

Dit houdt in dat Superunie zich bezighoudt met meerdere doelgroepen.

Het bepalen van de doelgroep is belangrijk voor elke supermarktketen binnen Superunie, omdat dit gevolgen heeft voor de juiste aanpak bij de marketing van een supermarkt.

Vomar is bijvoorbeeld een supermarkt die zich richt op de discountformule, waarbij lage prijzen worden gehanteerd om klanten aan te trekken die minder geld willen of kunnen uitgeven.

De Spar is daarentegen meer gericht op service, en de tevredenheid van de klant. Hierdoor zullen de prijzen van producten iets hoger uitvallen.

Concurrentie

Er zijn bijna geen supermarkten meer te vinden die niet deel uitmaken van een inkoopvereniging.

De concurrentie is namelijk zo groot geworden onder supermarkten, dat ze als onafhankelijke winkel het niet meer kunnen overleven.

De concurrentie voor Superunie bestaat dus uit andere ketens en inkoopverenigingen.

De grootste hiervan is bij uitstek Albert Heijn.

Albert Heijn

Albert Heijn is een supermarktketen, en dus geen inkoopvereniging die als overkoepeling werkt voor meerdere supermarkten. Wel valt het onder de multinational Ahold Delhaize.

Albert Heijn heeft 1052 vestigingen in Nederland, een stuk minder dan de 1684 vestigingen van Superunie dus. Toch heeft het een marktaandeel van ongeveer 35%.

Jumbo

Jumbo is net als Albert Heijn een supermarktketen. Het heeft 667 vestigingen en heeft een marktaandeel van 21%.

Dit maakt Jumbo de nummer twee als het gaat om grootste supermarktketen (na Albert Heijn), maar de nummer drie als het gaat om marktaandeel (na Albert Heijn en Superunie).

Jumbo heeft zelfs een verleden met Superunie. Tot 2009 was het lid van de inkoopvereniging, toen het 120 filialen had.

In oktober van dat jaar werd echter bekendgemaakt dat Jumbo samen met Schuitema (vooral bekend van de supermarkt C1000) samen een nieuwe inkoopvereniging zouden opstarten.

C1000 moest in 2012 echter faillissement aanvragen, en is uiteindelijk overgenomen door Jumbo. De inkooporganisatie bestaat nog wel, simpelweg onder de naam Jumbo.

Lidl en Aldi

Lidl en Aldi zijn beide Duitse supermarktketens. Hoewel dit ze niet minder concurrentie maakt voor Superunie op de Nederlandse markt, vallen ze onder inkooporganisaties die niet erg actief zijn in Nederland.

Voormalige leden

Supermarkten komen en gaan, lijkt het wel. Steeds meer supermarkten verdwijnen uit het Nederlandse straatbeeld door de snoeiharde concurrentie in de branche.

Ook Superunie is een paar leden kwijtgeraakt in deze strijd.

Zoals genoemd, maakte Jumbo tot 2009 deel uit van Superunie. Van alle voormalige leden, is Jumbo de enige supermarktketen die vandaag de dag nog bestaat.

De supermarktketen Golff had 68 vestigingen in Nederland, en is uiteindelijk overgenomen door Spar, Poiesz en EMTÉ.

Deze drie supermarktketens waren alle drie tevens lid van Superunie, dus dit was geen drastische verandering.

EMTÉ (130 filialen) werd in 2019 echter overgenomen door Coop, een lid van Superunie en Jumbo.

De supermarktketen Deen (met 80 filialen) werd in 2021 overgenomen door Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Ook deze bleef dus gedeeltelijk in handen van Superunie.

Tenslotte werd Agrimarkt, met slechts 5 filialen, overgenomen door Jumbo en Lidl.

Conclusie

Superunie is een vereniging van supermarkten die samen een grotere inspraak hebben bij het inkopen van producten.

Deze vereniging heeft een marktaandeel van 28% in Nederland.

Superunie bestaat uit 13 supermarktketens met in totaal 1684 filialen.

Hierdoor bereikt het meerdere doelgroepen, en kan het concurreren met grote supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo.