doelgroep van Albert Heijn

Albert Heijn is niet alleen de bekendste maar ook verreweg de grootste supermarkt van Nederland. Gemiddeld wordt zo’n 35% van de boodschappen bij de Albert Heijn gedaan.

Een enorm aantal! Dagelijks stappen honderdduizenden Nederlanders een vestiging van de Albert Heijn binnen.

Je kan je voorstellen dat deze mensen uit tal van lagen van de maatschappij komen. Dus heeft de Albert Heijn een specifieke doelgroep waarop het mikt?

De doelgroep van Albert Heijn is lastig te bepalen. Verschillende vestigingen van de Albert Heijn kunnen immers verschillende doelgroepen hebben. Dit kan bijvoorbeeld afhangen van het type Albert Heijn of waar deze locatie gevestigd is.

In dit artikel gaan we dieper in op wat de doelgroepen van de Albert Heijn kunnen zijn. 

Albert Heijn Folder

Albert Heijn Folder

Geldig van 29-04 t/m 05-05

Profiteer nog 2 dagen van deze Albert Heijn Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste Albert Heijn aanbiedingen en bespaar op je aankopen.

Folder bekijken

Verschillende formules van Albert Heijn

Zoals je ongetwijfeld weet zijn er meerdere formules van de Albert Heijn. Alleen op basis daarvan kan je al stellen dat er logischerwijs ook verschillende doelgroepen voor deze specifieke types van de Albert Heijn moeten zijn.

Hieronder behandelen we deze kort.

Albert Heijn Wijkwinkels

De wijkwinkel van de Albert Heijn is de oude en vertrouwde Albert Heijn die je waarschijnlijk ook bij jou in de buurt kan vinden. Veruit het grootste gedeelte van de Albert Heijns in Nederland bestaan uit deze variant.

Van de ruim 1.000 supermarkten van Albert Heijn zijn er meer dan 600 een zogeheten wijkwinkel.

De doelgroep van wijkwinkels is zeer uitgebreid. Gezinnen komen hier voor de dagelijkse boodschappen, scholieren om tijdens de lunch of een tussenuur wat te snacken te halen.

Je kunt hier ook eenvoudig met de Albert Heijn app je boodschappen bestellen.

De wijkwinkel is er echter ook voor de snelle boodschap: Denk maar aan iemand die last minute nog iets nodig heeft of gewoon even vlug iets wil halen.

Of dit nu een pakje sigaretten, een blikje drinken of een pak suiker is.

AH XL

AH XL

De AH XL is net als de Albert Heijn Wijkwinkels maar dan in het groot. Er zijn veel meer producten te vinden en er wordt bijvoorbeeld live gekookt. Ook de reikwijdte qua publiek is zodoende dus nog net iets groter.

Mensen die op zoek zijn naar exclusieve of speciale producten weten namelijk ook hun weg naar de AH XL te vinden. Ook de bijzonder grote non-food sector weet extra publiek aan te trekken.

AH To Go

De AH To Go is het ‘stationsconcept’ van de Albert Heijn. Je vond ze origineel namelijk op treinstations, waar ze uitgebaat werden door de Nederlandse Spoorwegen.

Inmiddels zijn ze echter in de grote steden ook buiten de treinstations een steeds gebruikelijker beeld.

De AH To Go is er met name voor snacks, dranken en reeds klaargemaakte maaltijden en salades.

Het is dan ook geen verrassing dat de AH To Go zich met name richt op reizigers, mensen met haast en toevallige passanten.

Locatie

Toch kunnen de doelgroepen nog iets verder gespecificeerd worden. De juiste producten op de juiste locatie aanbieden kan immers tot een veel hogere omzet leiden.

Grof gezegd heeft het geen zin om een Albert Heijn vol dure en exclusieve producten in een studentenbuurt of relatief arme wijk te plaatsen.

Om die reden vind je bij een vestiging van de Albert Heijn (To Go) die in een studentenbuurt of naast een hogeschool geplaatst is een behoorlijk ander aanbod dan bij een Albert Heijn in een kleinere of welgestelde gemeente.

Klantprofielen

Klantprofielen

Het is geen publiek geheim dat de Albert Heijn met klantprofielen werkt. In 2018 is hier nog een klein schandaal geweest, omdat het klantprofiel van een budgetklant afgebeeld werd met een tekening van een dame met een donkere huidskleur.

De premiumklant was daarentegen een middelbare en blanke man.

Door de ophef die hierdoor ontstaan is, heeft de Albert Heijn de specifieke cursus voor nieuwe medewerkers waarbij deze afbeeldingen gebruikt offline gehaald.

De klantprofielen op zichzelf zijn echter nog altijd even actueel. Onder andere op basis van de ratio waarin dit soort klantprofielen voorkomen worden de winkels immers ingedeeld en ingericht.

Hieronder behandelen we kort de zes verschillende klantprofielen waarop Albert Heijn selecteert.

City Budget

Woongebied: Met name in verstedelijkte gebieden
Inkomen: Beneden gemiddeld
Huishouden: Voornamelijk 1 en 2 persoons
Gemiddelde besteding per transactie: Laag
Actie-bestedingen: Gemiddeld

City Premium

Woongebied: Met name in sterk stedelijke gebieden in de Randstad
Inkomen: Bovengemiddeld
Huishouden: Voornamelijk 1 en 2 persoons
Gemiddelde besteding per transactie: Laag
Actie-bestedingen: Zelden

Mainstream

Woongebied: Over heel Nederland
Inkomen: Gemiddeld
Huishouden: Gezin met kinderen
Gemiddelde besteding per transactie: Gemiddeld
Actie-bestedingen: Vaak

Modern gezin

Woongebied: Over heel Nederland
Inkomen: Boven gemiddeld
Huishouden: Gezin met kinderen
Gemiddelde besteding per transactie: Gemiddeld
Actie-bestedingen: Gemiddeld

Traditioneel

Woongebied: Over heel Nederland maar voornamelijk in dunner bevolkte gebieden
Inkomen: beneden gemiddeld
Huishouden: Gezin met kinderen
Gemiddelde besteding per transactie: Laag
Actie-bestedingen: Vaak

Premium

Woongebied: Voornamelijk in de Randstad, zowel in stad als dorp
Inkomen: Bovengemiddeld
Huishouden: Gepensioneerden en gezinnen met kinderen
Gemiddelde besteding per transactie: Hoog
Actie-bestedingen: Zelden