Iedereen kent de Albert Heijn als Nederlands’ meest succesvolle grootgrutter. Al vele tientallen jaren staan ze aan de top van de Nederlandse supermarkten. Waar de Albert Heijn vervolgens ook behoorlijk om bekend staat, is hun eveneens succesvolle en zeer uitgebreide assortiment aan huismerken. Er bestaat geen andere supermarktketen in Nederland waar zoveel huismerken in de schappen staan als bij de Albert Heijn.

Albert Heijn Folder

Albert Heijn Folder

Geldig van 29-04 t/m 05-05

Profiteer nog 4 dagen van deze Albert Heijn Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste Albert Heijn aanbiedingen en bespaar op je aankopen.

Folder bekijken

In het volgende artikel vertellen we je meer over de geschiedenis van Albert Heijn. Ook kom je natuurlijk alles te weten over alle verschillende huismerken die je vandaag de dag bij de Albert Heijn terugvindt. Benieuwd welke dit zijn? Lees hieronder dan snel verder!

Albert Heijn

Er zullen maar weinig gemeenten in Nederland zonder een Albert Heijn supermarkt zijn. Er zijn meer dan 1000 Albert Heijn supermarkten in Nederland! Ook in België wordt de Albert Heijn met 60 winkels een steeds bekender gezicht. Het bedrijf is sinds 1927 hofleverancier en kreeg in 1987 het predicaat Koninklijk.

Het assortiment van de Albert Heijn is enorm. Om en nabij de 50.000 verschillende producten zijn er op ieder moment in tenminste één van de verschillende Albert Heijn supermarkten te vinden. Hiervan worden er meer dan 10.000 als eigen huismerk gezien. Over deze producten vertellen we je later in dit artikel nog veel meer.  

Geschiedenis

De geschiedenis van de Albert Heijn gaat terug tot het jaar 1887 toen oprichter Albert Heijn de kruidenierszaak van zijn vader Jan Heijn in het Noord-Hollandse Oostzaan overnam. Hiermee werd de basis gelegd van het miljardenbedrijf dat de Koninklijke Ahold Delhaize NV vandaag de dag is.

In de daaropvolgende jaren opende Albert Heijn verschillende andere winkels in de Zaanse regio en al in 1902 werd het bedrijf een zogenaamd ‘grootwinkelbedrijf’ nadat er inmiddels meer dan 10 vestigingen geopend waren. In 1920 draagt Albert Heijn de leiding over aan zijn zoons Gerrit en Jan die het bedrijf verder uitbouwen.

Het is lastig voor te stellen maar het duurde tot 1952 voor de eerste zelfbedieningswinkel een feit was en klanten zelf met hun mandje boodschappen konden gaan doen. De eerste zogeheten ‘SuperMart’ opende in 1955 in Rotterdam zodat mensen nu ook voor groente, fruit en vlees bij de Albert Heijn terecht kunnen. In de jaren daarna groeide het bedrijf meer en meer uit tot de Albert Heijn die we ons vandaag de dag allemaal voor de geest kunnen halen.

Winkelformules

De laatste jaren is de Albert Heijn met verschillende winkelformules gaan werken om hun klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Ook blijft de Albert Heijn renoveren en innoveren om niet alleen zo duurzaam maar ook zo gemakkelijk mogelijk voor de klanten te zijn. Een goed voorbeeld is de nieuwe AH XL in Purmerend.

Houd er rekening mee dat je in alle filialen van Albert Heijn niet met briefjes van 200 euro of hoger kunt betalen.

Deze Albert Heijn is onlangs gerenoveerd en nu volledig Co2-neutraal. Hierdoor is het de duurzaamste supermarkt van Europa. Deze Albert Heijn van de toekomst beschikt onder andere over verse vis op ijs, een sap- en yoghurt bar en een minikas waar klanten zelf kruiden kunnen plukken. Ook kunnen de klanten zelf bijvoorbeeld olijfolie tappen en hagelslag samenstellen. Toch zijn de meeste Albert Heijn’s in Nederland nog één van de volgende formules: 

AH Wijkwinkel

Dit is de meest gebruikte formule en waarschijnlijk zoals je de Albert Heijn bij jou in het dorp of de wijk kent. Langzaamaan is Albert Heijn deze formule aan het ombouwen naar een ‘Echt Vers’ formule waarbij er tot 15% meer ruimte beschikbaar gaat zijn voor dagverse producten. In 2022 hoopt Albert Heijn een kleine 250 winkels tot dit nieuwe concept omgebouwd te hebben.

AH To Go

De AH To Go is ontstaan op verzoek van en in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen. De NS zelf is franchisenemer van deze vestigingen en ze zijn dan ook met name rond de treinstations te vinden. In de AH To Go vind je vers maar vooral ook lekker eten en drinken voor onderweg. 

AH XL

AH XL Folder

AH XL Folder

Geldig van 29-04 t/m 04-05

Profiteer nog 3 dagen van deze AH XL Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste AH XL aanbiedingen en bespaar op je aankopen.

Folder bekijken

In 1996 startte de Albert Heijn met het geflopte “Wereld van werelden” waarbij meer aangeboden werd dan enkel boodschappen. Hoewel dit nooit echt aansloeg is het wel de basis voor de formule van de AH XL. De AH XL heeft een minimum winkeloppervlakte van 3.000 m2 en een aanbod van meer dan 30.000 producten die zich zowel in de food als ook de non-food sector bevinden. 

Albert Heijn Online

Al in 1988 begon Albert Heijn met ‘shoppen op afstand’. Via de zogenoemde ‘James Telesuper’ konden mensen uit welvarende regio’s van Nederland via de telefoon of fax boodschappen bestellen en laten bezorgen. Het duurde nog tot 2001 voor het online winkelen voor een breed publiek beschikbaar werd via de website albert.nl. Zeker de coronacrisis heeft ertoe geleid dat het bezorgen van boodschappen een vlucht heeft genomen.

Huismerken

Het zal je misschien verbazen maar de Albert Heijn heeft een zeer lange geschiedenis van huismerken. Al in 1910 begon Albert Heijn producten onder eigen naam te verkopen, waaronder “Albert Heijn’s Fijne Zoete Chocolade” en karnemelkzeep. Wie kent ze nu niet?

Van de huismerken die de Albert Heijn ruim een eeuw geleden introduceerden is niets meer over. Wel zijn ze ingeruild voor het meest ruime assortiment huismerken van heel Nederland. Zodat je voor alle belangrijke producten die je in de supermarkt vinden kan altijd een goed en voordelig alternatief hebt!

AH Huismerk

Misschien wel het bekendste huismerk van Nederland is het huismerk van de Albert Heijn. Al vele jaren is de standaard van alle Albert Heijn huismerken in alle filialen terug te vinden. De producten worden blind getest door de consument waardoor je altijd mag uitgaan van topkwaliteit waarbij het milieu, diervriendelijkheid en de productieketen niet uit het oog worden verloren. Dit terwijl de prijs laag gehouden kan worden door rechtstreeks contact met de leveranciers en de bijkomende grootschalige inkoop. 

AH Basic

AH BASIC is één van de eigen merken van Albert Heijn waarbij met name op de prijs wordt gelet. Het assortiment bevat tal van alledaagse producten en ondanks de laagste prijs wordt de kwaliteit niet uit het oog verloren. Vaak worden de producten dan ook bekroond als beste voor de laagste prijs.

AH Biologisch

Biologische producten zijn anno 2021 belangrijker dan ooit daarvoor. Biologisch geproduceerde voeding neemt een steeds prominentere plek in de Nederlandse keuken in bezit en ook de Albert Heijn speelt daar met het AH Biologisch huismerk op in. Het assortiment bevat inmiddels honderden producten die geselecteerd zijn op smaak en kwaliteit. Uiteraard hebben ze allemaal het Europees Biologisch Keurmerk in bezit. 

AH Excellent

De AH Excellent collectie is meer dan zomaar eten. Het zijn voedingsproducten met een bijzondere herkomst en een eigen verhaal. Je kan het zien als het topsegment onder de huismerken, dat alleen maar gebruikt wordt voor de meest luxe en smakelijke lekkernijen. Vergeleken met de andere huismerken niet goedkoop maar de kwaliteit is dan ook van een heel andere orde, die je normaal enkel en alleen maar bij de toprestaurants of speciaalzaken mag verwachten!

AH Buitenbeentjes

In Nederland wordt veel voedsel verspild. Altijd zonde, zeker in het hedendaags milieu. De AH Buitenbeentjes zijn een familie van groente en fruit die anders zijn normaal. Normaal worden in Nederlandse supermarkten namelijk enkel producten die er ‘perfect’ uitzien op de schappen gelegd. Dat terwijl een kromme komkommer of een kleine paprika even lekker zijn als de normale broertjes en zusjes. Om wat aan die verspilling te doen is AH van start gegaan met de buitenbeentjes. Even lekker, maar toch een beetje anders.

AH Culii

Eén van de jongste huismerken in de Albert Heijn is AH Culii. AH Culii is eind 2020 van start gegaan en bestaat uit verse producten die gemakkelijk en snel tot een bijzonder gerecht voor twee omgetoverd kunnen worden. Elk gerecht uit de culii-lijn bestaat uit meerdere componenten die van seizoen tot seizoen zullen variëren.

AH Eco

AH Eco is het huismerk voor alle ecologisch verantwoorde producten die niet binnen de voedingssector vallen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schoonmaakmiddelen en dergelijke. Met producten binnen het AH Eco assortiment weet je zeker dat er zorgvuldig met omgeving en milieu omgegaan wordt. Zowel bij de productie als bij gebruik.

AH Liefde & Passie brood

AH liefde & Passie brood is rustiek brood dat op een stenen ovenvloer gebakken wordt en bereid is met desem. Voor AH Liefde & Passie worden alleen de lekkerste natuurlijkste ingrediënten gebruikt. 

AH Vrij van

AH vrij van is een bijzonder assortiment aan producten waarbij rekening gehouden wordt met mensen die een allergische reactie (kunnen) krijgen van gluten. Ook worden in deze producten geen lactose gebruikt. 

AH Waldkorn

Waar veel mensen denken dat Waldkorn een type brood is, is het in feite niet meer dan een merknaam, onder andere ook zo gebruikt in de ‘AH Waldkorn’. Waldkornbrood is zeer populair en de meeste mensen denken ook dat het een gezond brood is. In feite is dat nog steeds afhankelijk van de gebruikte ingrediënten. Waldkornbrood kan dus nog steeds ‘ongezond’ wit brood gemaakt van tarwebloem zijn.

AH Zaanlander

AH Zaanlander is het Albert Heijn huismerk voor kazen. Zaanlander staat voor een robuuste, volle en toch zachte kaas die gemaakt wordt van melk van Hollandse koeien. Dit is het oudste nog bestaande huismerk van de Albert Heijn, Zaanlander vierde in 2019 haar 100e verjaardag.

De Zaanse hoeve

Dit is het huismerk voor alle andere zuivelproducten van de Albert Heijn. Denk maar aan melk, yoghurt maar bijvoorbeeld ook vla. Ondanks de naam worden de producten niet in de Zaanstreek geproduceerd. De melk kan bijvoorbeeld ook van België of Duitsland afkomstig zijn.

Delicata

Een ander oud huismerk van de Albert Heijn is Delicata. Ook dit huismerk is zo oud dat veel mensen het waarschijnlijk niet als huismerk zullen erkennen. De eerste chocoladerepen van Delicata werden namelijk reeds in 1926 al geproduceerd!

Perla

Albert Heijn heeft een roemruchte geschiedenis wat betreft het branden en verkopen van koffie(bonen). De voorgangers van Perla gaan zover als in 1895 terug. De koffie van Perla wordt verbouwd op koffieplantages in Brazilië en Vietnam, terwijl de bonen zelf in Nederland gebrand, gemengd en verpakt worden. 

Brouwers

Brouwers is één van de jongere huismerken van de Albert Heijn. AH is Brouwers van start gegaan nadat het microbrouwen van bier in de afgelopen jaren een vlucht nam. Inmiddels zijn er vier verschillende varianten. Dit zijn de Weijzen, IPA, 0,0% en radler 0,0%. De naam refereert aan het vroegere Brouwers Bier dat in 1978 door Albert Heijn geïntroduceerd werd maar iets meer dan 20 jaar later weer van de markt werd gehaald.